S.R


Nom: S.R
Edat: 8 anys i 6 mesos
Data d'aplicació: 24.01.13
Curs: 3r Primària

PROBLEMES PRINCIPALS:
En S.R mostra un estat d’ànim apàtic i el rendiment acadèmic ha baixat respecte cursos anteriors.

MOTIU DE CONSULTA:
En S.R és valorat a CREIX, a petició dels pares, per avaluar possibles motius que puguin estar afectant a tenir un baix estat d’ànim, i alhora puguin estar afectant al seu rendiment acadèmic. Refereixen que el seu rendiment sempre ha estat molt bo, però que aquest curs ha baixat a pesar de tenir una alta intel·ligència. Es comunica que en S.R mostra dificultats d’atenció i es distreu amb facilitat a l’escola. Per altra banda, la mare mostra preocupació pel fet de que observen que al S.R li costa expressar el que sent i que té poca tolerància a la frustració.

ANTECEDENTS FAMILIARS:
Fill de mare biològica i adoptat pel pare als 18 mesos d’edat. Desenvolupament psicomotor dintre de la normalitat. Adquisició lent del llenguatge, amb llengua materna i paterna catalana. Va anar al logopeda als 4 anys. Control d’esfínters dins la normalitat. Habilitat motriu fina i grossa. Adquisicions espacials amb normalitat.
Rendiment anterior alt i actual normal. Dificultats en l’atenció.
Té dues germanes, fruit del matrimoni actual.

TESTS APLICATS:
WISC-IV. Escala d’Intel·ligència General de Weschler-IV
FIGURA DE REY. Test de còpia d’una figura complexa
CARAS. Test de Percepció de diferències
D-2. Test d’Atenció
CONNERS. Escala d’avaluació d’hiperactivitat i el dèficit atencional
CDS. Qüestionari de Depressió per a Nens.
SNAP-IV. Escala de valoració per a pares i mestres.

ACTITUD EN EL MOMENT DE L'EXPLORACIÓ:
L’actitud del S.R va ser correcta i col·laboradora durant tota l’exploració. Durant les proves es mostra atent segons l’ interès que li provoca cada prova, per altra banda, demana varis descansos al llarg de les proves. Les proves es van perllongar durant casi 3 hora. En S.R és un nen molt perfeccionista i no volia entregar la prova fins que estigués perfecte, per això es va perllongar el temps de l’exploració.
En l’anàlisi del seu propi perfil, trobem com a punt fort personal la seva intel·ligència i sensibilitat.


WISC- IV
Escala d’Intel·ligència de Weschler per a Nens - IV



COMPRENSIÓ VERBAL
COMPRENSIÓ (C) PE.  6
Judici pràctic; Comprensió i adaptació a situacions socials; Comportament social acceptable i eficaç.

SEMBLANCES (S) PE.  15
Comprensió; Relacions conceptuals; Pensament abstracte i associatiu.

VOCABULARI  (V) PE.  13
Riquesa i tipus de llenguatge; Comprensió i fluides verbal

RAZONAMIENTO PERCEPTIVO
CUPS (CC) PE.  7
Percepció visual; Relacions espacials; Coordinació visió - motora.

CONCEPTES (Co) PE.  9
Raonament abstracte i formació de categories

MATRIUS (M) PE.  15
Intel·ligència fluïda. Factor general d’ intel·ligència.

MEMORIA DE TREBALL
DÍGITS (D) PE.  10
Memòria auditiva a curt plaç; atenció; concentració

LLETRES I NÚMEROS (LN) PE.  15
Maneig d’informació mental; atenció; memòria auditiva a curt plaç

VELOCIDAD DE PROCESAMIENTO
CLAUS DE NÚMEROS (Cl) PE. 9
Memòria visual immediata; Previsió associativa; Velocitat motora.

BÚSQUEDA DE SÍMBOLS (BS) PE.  14
Velocitat de processament; memòria visual a curt plaç; discriminació visual; concentració

COMPRENSIÓN VERBAL                                     CV  108
RAZONAMIENTO PERCEPTIVO                          RP  101
MEMORIA DE TRABAJO                                       MT  114
VELOCIDAD DE PROCESAMIENTO                  VR  110  
CI TOTAL                                                                  CIT  109   

Per a major enteniment dels resultats s’ indica que les puntuacions en 8 i 12 es troben dins de la mitja esperada per a la edat del pacient, sent 8 un nivell mig - baix i 12 un nivell mig - alt (la mitja escalar seria 10).  Les puntuacions per sota de 8 equivalen a nivells baixos de la capacitat analitzada, y, per sobre de 12 a nivells alts.

Conclusions de la Proba:
Obté un nivell intel·lectual dins de la mitja en funció de la seva edat, corresponent a un CI de 109, en el interval mig de l’escala (90-109).
En l’àrea de comprensió verbal, obté una mitja de 108 equivalent a un nivell mig. Mostra avantatge en vocabulari. Mostra desavantatge en comprensió.
En l’àrea de raonament perceptiu, obté una mitja de 101 equivalent a un nivell mig. Mostra avantatge en matrius. Mostra desavantatge en cubs.
La memòria de treball és un component essencial del raonament fluït (pensament abstracte) i d’altres processos cognitius de nivell superior, a més d’estar relacionada amb l’aprenentatge i el rendiment. Obté una mitja de 114 equivalent a un nivell mig - alt. Mostra avantatge en lletres i números. Mostra desavantatge en dígits.
Per altra banda la velocitat de processament és sensible a diversos problemes neurològics com la epilèpsia, el dèficit d’atenció con/sin hiperactivitat i els danys cerebrals traumàtics. Obté una mitja de 110 equivalent a un nivell mig - alt. Mostra avantatge en buscar símbols. Mostra desavantatge en claus.

L’anàlisi de les subprobes ens aporta lo següent:
Nivell baix referent a les capacitats conceptuals d’anàlisi i síntesis, de representació mental i d’abstracció, així com en estructuració espacial, lateralització i capacitat d’orientació. (Cups)
Nivell alt  en capacitat de conceptualització, de generalització i de pensament abstracte. L’èxit en aquesta subproba elimina la sospita de deficiència mental i permet fer la hipòtesis de pseudodeficiència. (Semblances)
Nivell mig en la capacitat de seguiment d’una seqüència, de memòria auditiva immediata, atenció i concentració. (Dígits)
- Nivell mig en capacitat de raonament abstracte i la formació de categories (Conceptes)
Nivell mig  en capacitat amnèsica, en atenció, concentració i en aprenentatge. (Claus)
Nivell alt   en la capacitat d’adquirir coneixements i d’extensió general dels mateixos, així com facilitat de verbalització. (Vocabulari)
- Nivell alt en aptituds com formació de seqüències, maneig d’informació mentalment, atenció, memòria auditiva a curt plaç, imaginació visió - espacial i velocitat de processament. (Lletres i números).
- Nivell mig - alt en la capacitat intel·lectual fluïda. Mesura el factor general d’ intel·ligència sense tenir en conte la influència verbal i cultural (Matrius)
- Nivell baix  en la capacitat de comprensió i adaptació a situacions socials, d’integració de l’educació dels pares i de les normes socials, així com dels valors de grup. (Comprensió)
- Nivell alt  en velocitat de processament, memòria visual a curt plaç, coordinació visió - motora, flexibilitat cognitiva, discriminació visual i concentració (Buscar símbols)


FIGURA DE REY-A
Test de Còpia d’ Una Figura Complexa


Estudia la capacitat perceptiva del pacient i el grau i fidelitat de la seva memòria visual.
Còpia
Suma de punts.                    Centil  99
Tipus de còpia II                  Centil  99
Memòria
Suma de punt           s                      Centil  > 90
Tipus de Memòria II             Centil  99

Conclusions de la Proba:
Els valores obtinguts pel S.R indiquen presència de madurés i bon funcionament de la percepció visual, de la coordinació motriu o de la integració de les dues. La còpia és precisa i s’executa en un temps llarg, amb un traç general ferm. La reproducció de memòria és adequada el que és indicatiu d’un bon record visual.
  

CARAS
Test De Percepció De Diferències



Avaluació de la aptitud per percebre, ràpida i correctament, semblances i diferències i patrons estimulants parcialment ordenats.


Encerts
Errors
Omissions
TOTAL
31
1
0

Puntuació Directa:  32                                Centil:  75

Conclusions de la Proba:
Els resultats obtinguts en el test indiquen una capacitat adequada per a percebre ràpida i correctament semblances i diferències i patrons estimulants parcialment ordenats. Manteniment de l’atenció constant durant el desenvolupament de la proba. Els errors no excedeixen al 20% dels encerts el que ens indica la no existència d’un problema de concentració.

D-2
Test d’ Atenció


Test de valoració del processos atencionals i de concentració.

Total de Respostes                        Centil  35
Total d’encerts                                Centil  45
Omissions                                        Centil  95
Comissiones                                   Centil  20
Variabilitat                                        Centil  76
Concentració                                   Centil  45
Total de rendiment                         Centil  40

TR: Número total d’elements processats o intentats en tot el test. Obté un nivell baix en velocitat de processament, i de quantitat de treball realitzat.
TA: És el número total d’encerts. Obté un nivell mig en quant a la quantitat de treball que realitza.
CON: Indica el nivell de concentració que té el subjecte durant l’execució de la proba. Obté un nivell baix en el  que fa referència a la concentració.
VAR: Aquesta puntuació de variació és la diferència entre la major i menor productivitat. Els resultats són baixos (tenint en conte que en aquest cas una puntuació alta seria indicatiu de baix motivació) per lo que se constata que mostrava interès per executar la feina adequadament.


CONNERS
Qüestionari de Valoració de la Hiperactivitat


Escala que permet valorar en funció dels criteris diagnòstics del DSM-IV, els tres factores fundamentals en funció dels subtipus: inatenció, hiperactivitat e impulsivitat en el seu entorn.

Pares:             Conducta problemàtica:                    No significatiu             T = 47     
                        Problemes d’aprenentatge:               Significatiu                  T = 75
                        Psicosomàtic:                                     No significatiu             T = 66
                        Impulsivitat – Hiperactivitat:               No significatiu             T = 47
                        Ansietat:                                               No significatiu             T = 64
                        Hiperactivitat:                                      No significatiu              T = 65


SNAP-IV
Escala de valoració per a pares i metres


Escala que permet valorar en funció dels criteris diagnòstics del DSM-IV, els tres factores fundamentals en funció dels subtipus: hiperactivitat e impulsivitat en el seu entorn.

Pares:             TDAH – subtipus desatent:    No significatiu             Mitjana = 1     
                        TDAH – subtipus hiperactiu:  No significatiu             Mitjana = 0,18
                        TOD:                                         No significatiu             Mitjana = 0,5
                        D/S:                                           No significatiu             Mitjana = 0,46
                        A/Df:                                          No significatiu             Mitjana = 0,6
                        Índex Conners:                         No significatiu             Mitjana = 0,9


CDS
Qüestionari de Depressió en la Infància


Avaluació global i específica de la depressió en els nens.
Les puntuacions per escales són les que segueixen a continuació:

A.A (Ànim - alegria)              
P.D. 19
Centil 65
R.A. (Resposta afectiva)
P.D. 13
Centil 15
P.S. (Problemes socials)
P.D. 15
Centil 20
A.E. (Autoestima)
P.D. 13
Centil 5
P.M. (Preoc. mort - salut)
P.D. 12
Centil 10
S.C. (Sentiments culpa)
P.D. 15
Centil 4
D.V. (Depressius varis)
P.D. 23
Centil 10
P.V. (Positius varis)


P.D. 26
Centil 7
T.P (Total positius)
P.D. 45
Centil 75
T.D. (Total depressius)
P.D. 97
Centil 5


CONCLUSIONS FINALS
Els resultats de la valoració aporten les següents conclusions:
En S.R té una intel·ligència global dins la normalitat. Tot i que destaca per sobre de la normalitat amb un nivell mig - alt en diversos punts: en la memòria de treball i en la velocitat de processament. Així com en les subproves de: semblances, vocabulari, lletres i números, i buscar símbols.
L’únic punt baix que es troba en el S.R és en la comprensió tal i com indica la prova de comprensió del WISC-IV, escala d’intel·ligència General de Weschler-IV que afecta a la capacitat de comprensió i adaptació a situacions socials, d’integració de l’educació dels pares i de les normes socials, així com dels valors de grup. Aquest punt fluix d’en S.R es pot ajudar a desenvolupar a partir de pautes per adquirir habilitats socials.
Referent a la disminució de rendiment acadèmic i a la desatenció que informa l’escola i els pares es descarten possibles trastorns d’aprenentatge que puguin estar a afectant, així com queda descartat el Trastorn per dèficit d’atenció amb o sense hiperactivitat.

Referent a l’estat d’ànim es descarta una possible depressió o trastorn d’ansietat.

IMPRESSIÓ DIAGNÒSTICA
Els resultats obtinguts en les proves psicomètriques i psicològiques no son significatives per cap impressió diagnòstica.

TRACTAMENT RECOMANAT
- Teràpia Breu per treballar habilitats socials.
- Control evolutiu dintre d’1 any.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada