Nom: S.R
Edat: 8 anys
i 6 mesos
Data
d'aplicació: 24.01.13
Curs: 3r
Primària
PROBLEMES PRINCIPALS:
En S.R mostra un estat d’ànim apàtic i el rendiment
acadèmic ha baixat respecte cursos anteriors.
MOTIU DE CONSULTA:
En S.R és valorat a CREIX, a petició dels pares, per
avaluar possibles motius que puguin estar afectant a tenir un baix estat d’ànim,
i alhora puguin estar afectant al seu rendiment acadèmic. Refereixen que el seu
rendiment sempre ha estat molt bo, però que aquest curs ha baixat a pesar de
tenir una alta intel·ligència. Es comunica que en S.R mostra dificultats d’atenció
i es distreu amb facilitat a l’escola. Per altra banda, la mare mostra
preocupació pel fet de que observen que al S.R li costa expressar el que sent i
que té poca tolerància a la frustració.
ANTECEDENTS
FAMILIARS:
Fill de mare biològica i
adoptat pel pare als 18 mesos d’edat. Desenvolupament psicomotor dintre de la
normalitat. Adquisició lent del llenguatge, amb llengua materna i paterna catalana.
Va anar al logopeda als 4 anys. Control d’esfínters dins la normalitat. Habilitat
motriu fina i grossa. Adquisicions espacials amb normalitat.
Rendiment anterior alt i
actual normal. Dificultats en l’atenció.
Té dues germanes, fruit del
matrimoni actual.
TESTS
APLICATS:
WISC-IV. Escala d’Intel·ligència
General de Weschler-IV
FIGURA DE REY. Test de còpia
d’una figura complexa
CARAS. Test de Percepció de
diferències
D-2. Test d’Atenció
CONNERS. Escala d’avaluació d’hiperactivitat
i el dèficit atencional
CDS. Qüestionari de Depressió
per a Nens.
SNAP-IV. Escala de valoració per
a pares i mestres.
ACTITUD EN
EL MOMENT DE L'EXPLORACIÓ:
L’actitud del S.R va ser correcta i col·laboradora
durant tota l’exploració. Durant les proves es mostra atent segons l’ interès
que li provoca cada prova, per altra banda, demana varis descansos al llarg de
les proves. Les proves es van perllongar durant casi 3 hora. En S.R és un nen
molt perfeccionista i no volia entregar la prova fins que estigués perfecte,
per això es va perllongar el temps de l’exploració.
En
l’anàlisi del seu propi perfil, trobem com a punt fort personal la seva intel·ligència
i sensibilitat.
WISC-
IV
Escala
d’Intel·ligència de Weschler per a Nens - IV
COMPRENSIÓ VERBAL
COMPRENSIÓ
(C) PE. 6
Judici
pràctic; Comprensió i adaptació a situacions socials; Comportament social acceptable
i eficaç.
SEMBLANCES
(S) PE. 15
Comprensió;
Relacions conceptuals; Pensament abstracte i associatiu.
VOCABULARI (V) PE. 13
Riquesa i
tipus de llenguatge; Comprensió i fluides verbal
RAZONAMIENTO PERCEPTIVO
CUPS (CC)
PE. 7
Percepció
visual; Relacions espacials; Coordinació visió - motora.
CONCEPTES (Co) PE. 9
Raonament
abstracte i formació de categories
MATRIUS (M)
PE. 15
Intel·ligència
fluïda. Factor general d’ intel·ligència.
MEMORIA DE TREBALL
DÍGITS (D)
PE. 10
Memòria
auditiva a curt plaç; atenció; concentració
LLETRES I
NÚMEROS (LN) PE. 15
Maneig d’informació
mental; atenció; memòria auditiva a curt plaç
VELOCIDAD DE PROCESAMIENTO
CLAUS DE
NÚMEROS (Cl) PE. 9
Memòria
visual immediata; Previsió associativa; Velocitat motora.
BÚSQUEDA
DE SÍMBOLS (BS) PE. 14
Velocitat
de processament; memòria visual a curt plaç; discriminació visual; concentració
COMPRENSIÓN VERBAL CV 108
RAZONAMIENTO PERCEPTIVO RP 101
MEMORIA DE TRABAJO MT 114
VELOCIDAD DE PROCESAMIENTO VR 110
CI TOTAL CIT
109
Per a major enteniment dels resultats s’ indica que les puntuacions en 8 i 12 es troben dins de la mitja esperada per a la edat del pacient, sent 8 un nivell mig - baix i 12 un nivell mig - alt (la mitja escalar seria 10). Les puntuacions per sota de 8 equivalen a nivells baixos de la capacitat analitzada, y, per sobre de 12 a nivells alts.
Per a major enteniment dels resultats s’ indica que les puntuacions en 8 i 12 es troben dins de la mitja esperada per a la edat del pacient, sent 8 un nivell mig - baix i 12 un nivell mig - alt (la mitja escalar seria 10). Les puntuacions per sota de 8 equivalen a nivells baixos de la capacitat analitzada, y, per sobre de 12 a nivells alts.
Conclusions de la Proba:
Obté
un nivell intel·lectual dins de la mitja en funció de la seva edat, corresponent
a un CI de 109, en el interval mig de l’escala (90-109).
En
l’àrea de comprensió verbal, obté una
mitja de 108 equivalent a un nivell mig. Mostra avantatge en vocabulari. Mostra
desavantatge en comprensió.
En
l’àrea de raonament perceptiu, obté
una mitja de 101 equivalent a un nivell mig. Mostra avantatge en matrius. Mostra
desavantatge en cubs.
La
memòria de treball és un component essencial
del raonament fluït (pensament abstracte) i d’altres processos cognitius de
nivell superior, a més d’estar relacionada amb l’aprenentatge i el rendiment. Obté
una mitja de 114 equivalent a un nivell mig - alt. Mostra avantatge en lletres
i números. Mostra desavantatge en dígits.
Per
altra banda la velocitat de processament
és sensible a diversos problemes neurològics com la epilèpsia, el dèficit d’atenció
con/sin hiperactivitat i els danys cerebrals traumàtics. Obté una mitja de 110
equivalent a un nivell mig - alt. Mostra avantatge en buscar símbols. Mostra
desavantatge en claus.
L’anàlisi
de les subprobes ens aporta lo següent:
- Nivell
baix referent a les capacitats conceptuals d’anàlisi i síntesis, de representació
mental i d’abstracció, així com en estructuració espacial, lateralització i
capacitat d’orientació. (Cups)
- Nivell
alt en capacitat de conceptualització,
de generalització i de pensament abstracte. L’èxit en aquesta subproba elimina
la sospita de deficiència mental i permet fer la hipòtesis de pseudodeficiència.
(Semblances)
- Nivell
mig en la capacitat de seguiment d’una seqüència, de
memòria auditiva immediata, atenció i concentració. (Dígits)
- Nivell
mig en capacitat de raonament abstracte i la formació de
categories (Conceptes)
- Nivell
mig en
capacitat amnèsica, en atenció, concentració i en aprenentatge. (Claus)
- Nivell
alt en la capacitat d’adquirir coneixements
i d’extensió general dels mateixos, així com facilitat de verbalització. (Vocabulari)
- Nivell
alt en aptituds com formació de seqüències, maneig d’informació
mentalment, atenció, memòria auditiva a curt plaç, imaginació visió - espacial i
velocitat de processament. (Lletres i números).
- Nivell
mig - alt en la capacitat intel·lectual fluïda. Mesura el
factor general d’ intel·ligència sense tenir en conte la influència verbal i
cultural (Matrius)
- Nivell
baix en la capacitat de comprensió i
adaptació a situacions socials, d’integració de l’educació dels pares i de les
normes socials, així com dels valors de grup. (Comprensió)
- Nivell
alt en
velocitat de processament, memòria visual a curt plaç, coordinació visió - motora,
flexibilitat cognitiva, discriminació visual i concentració (Buscar símbols)
FIGURA DE REY-A
Test de Còpia d’ Una Figura
Complexa
Estudia
la capacitat perceptiva del pacient i el grau i fidelitat de la seva memòria visual.
Còpia
Suma de punts. Centil 99
Tipus de còpia II Centil 99
Memòria
Suma de punt s Centil
> 90
Tipus de Memòria II Centil 99
Conclusions de la Proba:
Els
valores obtinguts pel S.R indiquen presència de madurés i bon funcionament
de la percepció visual, de la coordinació motriu o de la integració de les
dues. La còpia és precisa i s’executa en un temps llarg, amb un traç general ferm.
La reproducció de memòria és adequada el que és indicatiu d’un bon record
visual.
CARAS
Test De Percepció De
Diferències
Avaluació
de la aptitud per percebre, ràpida i correctament, semblances i diferències i
patrons estimulants parcialment ordenats.
|
Encerts
|
Errors
|
Omissions
|
TOTAL
|
31
|
1
|
0
|
Puntuació Directa: 32 Centil: 75
Conclusions de la Proba:
Els
resultats obtinguts en el test indiquen una capacitat adequada per a percebre
ràpida i correctament semblances i diferències i patrons estimulants
parcialment ordenats. Manteniment de l’atenció constant durant el desenvolupament
de la proba. Els errors no excedeixen al 20% dels encerts el que ens indica la
no existència d’un problema de concentració.
D-2
Test d’ Atenció
Test
de valoració del processos atencionals i de concentració.
Total
de Respostes Centil
35
Total
d’encerts Centil 45
Omissions Centil 95
Comissiones
Centil
20
Variabilitat Centil 76
Concentració Centil
45
Total
de rendiment Centil
40
TR: Número total d’elements processats
o intentats en tot el test. Obté un nivell baix en velocitat de processament, i
de quantitat de treball realitzat.
TA: És el número total d’encerts.
Obté un nivell mig en quant a la quantitat de treball que realitza.
CON: Indica el nivell de
concentració que té el subjecte durant l’execució de la proba. Obté un nivell baix
en el que fa referència a la concentració.
VAR: Aquesta puntuació de variació
és la diferència entre la major i menor productivitat. Els resultats són baixos
(tenint en conte que en aquest cas una puntuació alta seria indicatiu de baix
motivació) per lo que se constata que mostrava interès per executar la feina
adequadament.
CONNERS
Qüestionari de Valoració de la
Hiperactivitat
Escala
que permet valorar en funció dels criteris diagnòstics del DSM-IV, els tres
factores fundamentals en funció dels subtipus: inatenció, hiperactivitat e
impulsivitat en el seu entorn.
Pares:
Conducta problemàtica: No significatiu T = 47
Problemes
d’aprenentatge: Significatiu T = 75
Psicosomàtic: No
significatiu T = 66
Impulsivitat –
Hiperactivitat: No significatiu T = 47
Ansietat: No significatiu T = 64
Hiperactivitat: No significatiu T = 65
SNAP-IV
Escala de valoració per a
pares i metres
Escala
que permet valorar en funció dels criteris diagnòstics del DSM-IV, els tres
factores fundamentals en funció dels subtipus: hiperactivitat e impulsivitat en
el seu entorn.
Pares:
TDAH – subtipus desatent: No significatiu Mitjana = 1
TDAH – subtipus
hiperactiu: No significatiu Mitjana = 0,18
TOD: No
significatiu Mitjana = 0,5
D/S: No
significatiu Mitjana = 0,46
A/Df: No
significatiu Mitjana = 0,6
Índex Conners: No
significatiu Mitjana
= 0,9
CDS
Qüestionari de Depressió en la
Infància
Avaluació
global i específica de la depressió en els nens.
Les
puntuacions per escales són les que segueixen a continuació:
A.A
(Ànim - alegria)
|
P.D. 19
|
Centil 65
|
R.A.
(Resposta afectiva)
|
P.D. 13
|
Centil 15
|
P.S.
(Problemes socials)
|
P.D. 15
|
Centil 20
|
A.E.
(Autoestima)
|
P.D. 13
|
Centil 5
|
P.M.
(Preoc. mort - salut)
|
P.D. 12
|
Centil 10
|
S.C.
(Sentiments culpa)
|
P.D. 15
|
Centil 4
|
D.V.
(Depressius varis)
|
P.D. 23
|
Centil 10
|
P.V.
(Positius varis)
|
P.D. 26
|
Centil 7
|
T.P
(Total positius)
|
P.D. 45
|
Centil 75
|
T.D.
(Total depressius)
|
P.D. 97
|
Centil 5
|
CONCLUSIONS FINALS
Els
resultats de la valoració aporten les següents conclusions:
En S.R té
una intel·ligència global dins la normalitat. Tot i que destaca per sobre de la
normalitat amb un nivell mig - alt en diversos punts: en la memòria de treball
i en la velocitat de processament. Així com en les subproves de: semblances,
vocabulari, lletres i números, i buscar símbols.
L’únic punt
baix que es troba en el S.R és en la comprensió tal i com indica la prova de comprensió del
WISC-IV, escala d’intel·ligència General de Weschler-IV que afecta a la capacitat
de comprensió i adaptació a situacions socials, d’integració de l’educació dels
pares i de les normes socials, així com dels valors de grup. Aquest punt fluix
d’en S.R es pot ajudar a desenvolupar a partir de pautes per adquirir
habilitats socials.
Referent a
la disminució de rendiment acadèmic i a la desatenció que informa l’escola i
els pares es descarten possibles trastorns d’aprenentatge que puguin estar a
afectant, així com queda descartat el Trastorn per dèficit d’atenció amb o
sense hiperactivitat.
Referent a l’estat
d’ànim es descarta una possible depressió o trastorn d’ansietat.
IMPRESSIÓ DIAGNÒSTICA
Els resultats obtinguts en les proves psicomètriques i psicològiques no
son significatives per cap impressió diagnòstica.
TRACTAMENT
RECOMANAT
- Teràpia
Breu per treballar habilitats socials.
- Control
evolutiu dintre d’1 any.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada