Nom: O.V
Edat: 12a 3m
Curs: 6è
Data d'aplicació:
12.02.13
PROBLEMES PRINCIPALS:
L’O.V mostra un estat d’ànim apàtic, mostra una
actitud passiva davant la vida i poc interès pels seus iguals.
MOTIU DE CONSULTA:
L’O.V és valorat a CREIX, a petició dels pares, per
identificar possibles motius que puguin estar afectant a tenir un estat apàtic.
Es comunica que el O.V és un noi passiu, amb poca capacitat de decisió, molt
sensible, tímid, amb dificultats per mantenir les amistats i amb poca
autoestima. A l’escola l’O.V té un rendiment baix.
ANTECEDENTS FAMILIARS:
L’O.V viu amb els seus pares
biològics i un germà més petit. El seu desenvolupament psicomotor està dintre de
la normalitat. Va adquirir el llenguatge dintre la normalitat tot i que va anar
al logopeda als 8 anys per l’articulació de la “r”. Actualment, la seva
expressió és vaga i de frases curtes. Control d’esfínters diürns dins la
normalitat. Control nocturn total als 12 anys. I amb lleugeres pors nocturnes
fins l’actualitat.
Mare i àvia materna amb
diagnòstic depressiu crònic.
TESTS APLICATS:
WISC-IV. Escala
d’Intel·ligència General de Weschler-IV
PPG-IPG. Inventari de
Personalitat
TAMAI.
Test Autoevalutiu Multifactorial d’ Adaptació Infantil.
ACTITUD EN EL
MOMENT DE L'EXPLIRACIÓ:
L’actitud de l’O.V va ser correcta i col·laboradora
durant tota l’exploració. L’exploració va ser realitzada en dos dies diferents.
WISC-
IV
Escala
d’Intel·ligència de Weschler per a Nens - IV
COMPRENSIÓ VERBAL
COMPRENSIÓ
(C) PE. 8
Judici
pràctic; Comprensió i adaptació a situacions socials; Comportament social acceptable
i eficaç.
SEMBLANCES
(S) PE. 10
Comprensió;
Relacions conceptuals; Pensament abstracte i associatiu.
VOCABULARI (V) PE. 10
Riquesa i
tipus de llenguatge; Comprensió i fluides verbal
RAONAMENT PERCEPTIU
CUBS (CC) PE.
12
Percepció
visual; Relacions espacials; Coordinació visió - motora.
CONCEPTES (Co) PE. 13
Raonament
abstracte i formació de categories
MATRIUS (M) PE. 15
Intel·ligència
fluïda. Factor general d’ intel·ligència.
MEMÒRIA DE TREBALL
DÍGITS (D) PE. 9
Memòria
auditiva a curt termini; atenció; concentració
LLETRES I
NÚMEROS (LN) PE. 12
Maneig d’informació
mental; atenció; memòria auditiva a curt termini
VELOCITAT DE PROCESAMENT
CLAUS DE
NÚMEROS (Cl) PE. 7
Memòria
visual immediata; Previsió associativa; Velocitat motora.
BÚSQUEDA
DE SÍMBOLS (BS) PE. 10
Velocitat
de processament; memòria visual a curt termini; discriminació visual;
concentració
COMPRENSIÓ VERBAL CV 97
RAONAMENT PERCEPTIU RP 120
MEMÒRIA DE TREBALL MT 102
VELOCITAT DE PROCESAMENT VP 93
CI TOTAL CIT 103
En les
proves passades a l’O.V s’observa una diferència estadísticament significativa
entre els resultats obtinguts en ambdues Escales que composen el test, per la
qual cosa, el quocient intel·lectual total es considera orientatiu.
Conclusions
de la Prova:
L’O.V
obté un nivell intel·lectual dins de la mitja en funció de la seva edat,
corresponent a un CI de 103, en el interval mig de l’escala (90-109).
En
l’àrea de comprensió verbal, obté una
mitja de 97 equivalent a un nivell mig. Mostra avantatge en vocabulari i
semblances. Mostra desavantatge en comprensió.
En
l’àrea de raonament perceptiu, obté
una mitja de 120 equivalent a un nivell superior. Mostra avantatge en matrius.
Mostra desavantatge en cubs.
La
memòria de treball és un component essencial
del raonament fluït (pensament abstracte) i d’altres processos cognitius de
nivell superior, a més d’estar relacionada amb l’aprenentatge i el rendiment.
Obté una mitja de 102 equivalent a un nivell mig. Mostra avantatge en lletres i
números. Mostra desavantatge en dígits.
Per
altra banda la velocitat de processament
és sensible a diversos problemes neurològics com l’epilèpsia, el dèficit d’atenció
con/sin hiperactivitat i els danys cerebrals traumàtics. Obté una mitja de 93
equivalent a un nivell mig. Mostra avantatge en buscar símbols. Mostra desavantatge
en claus.
L’anàlisi
de les subproves ens aporta el següent:
Nivell
mig-alt en les
capacitats conceptuals d’anàlisi i síntesis, de representació mental i d’abstracció,
així com en estructuració espacial, lateralització i capacitat d’orientació. (Cubs)
Nivell
mig en capacitat de conceptualització,
de generalització i de pensament abstracte. L’èxit en aquesta subprova elimina
la sospita de deficiència mental i permet fer la hipòtesis de pseudodeficiència.
(Semblances)
Nivell
mig en la capacitat de seguiment d’una seqüència, de
memòria auditiva immediata, atenció i concentració. (Dígits)
Nivell
alt en capacitat de raonament abstracte i la formació de
categories (Conceptes)
Nivell
baix en
capacitat amnèsica, en atenció, concentració i en aprenentatge. (Claus)
Nivell
mig en la capacitat d’adquirir coneixements
i d’extensió general dels mateixos, així com facilitat de verbalització. (Vocabulari)
Nivell
mig - alt en aptituds com formació de seqüències, maneig d’informació
mentalment, atenció, memòria auditiva a curt termini, imaginació visió - espacial
i velocitat de processament. (Lletres i números).
Nivell
alt en la capacitat intel·lectual fluïda. Mesura el
factor general de intel·ligència sense tenir en comte la influència verbal i
cultural (Matrius).
Nivell
mig - baix en la capacitat de comprensió i
adaptació a situacions socials, d’integració de l’educació dels pares i de les
normes socials, així com dels valors de grup. (Comprensió)
Nivell
mig en
velocitat de processament, memòria visual a curt plaç, coordinació visió - motora,
flexibilitat cognitiva, discriminació visual i concentració (Buscar símbols).
PPG-IPG
Inventari de Personalitat
Avaluació
de vuit trets bàsics de la personalitat: ascendència, estabilitat emocional i
sociabilitat en el PPG; cautela, originalitat, comprensió i vitalitat en el
IPG. La suma dels resultats en les quatre escales PPG permet una mitja d’autoestima.
Ascendència PC. 24
Es
refereix a la dominància i iniciativa en las situacions de grup.
BAIX: L’O.V té tendència a prendre
un paper més passiu que actiu en el grup d’iguals. Prefereix escoltar a parlar,
té poca autoconfiança, deixa que altres prenguin les decisions i acostuma a
dependre del consell dels altres.
Responsabilitat PC. 12
Fa
referència a la constància i perseverança en les feines proposades, encara que no
siguin del seu grau o interès.
BAIX: El resultat obtingut per
l’O.V en aquesta prova ens mostra que li costa acabar les feines quan deixa
d’interessar-li i tendeix a eludir les seves responsabilitats.
Estabilitat Emocional PC.
33
Reuneix
en si mateixa l’absència d’ hipersensibilitat, ansietat, preocupacions i tensió
nerviosa;
BAIX: En aquest punt veient
que l’O.V presenta hipersensibilitat, ansietat, preocupacions i tensió
nerviosa. Mostra una baixa tolerància a la frustració, reflectint com a tret de
la seva personalitat un ajust emocional
deficient.
Sociabilitat PC. 33
És
el tret que facilita el tracte amb els altres.
BAIX: L’O.V en aquest punt mostra
una restricció general dels contactes socials, encara que sense arribar a una evitació
real de tota relació social.
Autoestima PC. 15
Valoració
d'un mateix
BAIX: L’O.V té baixa l’autoestima.
Aquest punt és clau i veiem necessari actuar en conseqüència amb alguna teràpia
de recolzament.
Cautela PC.
40
Cura
i reserva que es posa en fer alguna cosa per prevenir possibles riscos o per no
ser notat
BAIX: L’O.V es mostra com una
persona poc previnguda, a la que no li agrada
considerar amb cura els detalls abans de prendre una decisió i a qui li agrada arriscar-se
o decidir a la lleugera. Tendència clara a la impulsivitat i a actuar a la
aventura.
Originalitat PC. 40
La
variable defineix als subjectes a qui els hi agrada treballar en feines
difícils, que són intel·lectualment curiosos, a qui els hi encanta plantejar i
solucionar qüestions intricades.
BAIX: L’O.V no es mostra preocupat
per adquirir coneixements ni interessat en resoldre problemes.
Comprensió PC. 42
BAIX: La tendència de l’O.V és
a mostrar-se crític, irritant-se o molestant-se davant el que fan o diuen els
altres.
Vitalitat PC. 17
La
variable defineix la capacitat de tenir energia, de treballar i moure’s amb
rapidesa.
BAIX: L’O.V presenta poca
vitalitat o impuls, preferint un ritme lent o cansant-se fàcilment, on els resultats
o “producció” és menor.
TAMAI
Test Autoavaloratiu
Multifactorial d’Adaptació Infantil
Autoavaluació
de la inadaptació personal, social, escolar, familiar i actituds educadores
dels pares.
Inadaptació personal. Centil. 81 a 95
S’engloba
en aquest sector, tant el desajust que
les persones tenen amb si mateixes (Autoajust) com amb la realitat general o
dificultat personal per acceptar la realitat tal qual és (Desajust Dissociatiu).
Cogniafecció:
Comportament de temor, por i intranquil·litat junt a, o derivat de, la
infravaloració de sí mateix.
Aquí observem un autoconcepte negatiu en que a l‘O.V li agradaria
ser diferent de com és, inclús, li agradaria tornar a néixer per ser de diferent
forma a com és en l’actualitat. Està insatisfet del que fa i pensa que tot li surt
malament. A demés la seva pròpia insatisfacció el porta a estar insatisfet amb la
realitat, de forma que fins i tot s’avorreix en els jocs.
Cognipunició:
La valoració desajustada de sí mateix el condueix a donar o carregar sobre sí mateix
la tensió viscuda.
D’una forma molt directa a
través de la intrapunició, autodespreci i autocàstig, propi de la tendència a
la timidesa, culpabilitat, escrupolós i obsessions. També a través d’estats
depressius i de les reaccions de somatització, és a dir, molèsties i malalties corporals
derivades de la tensió psíquica.
Inadaptació escolar. Centil. 81 a 95
La
insatisfacció i el comportament inadequat respecte a la realitat escolar és el
que constitueix la Inadaptació Escolar.
Respecte a l’aversió a la
institució: l’O.V no està satisfet amb la forma de ser dels professors, amb la
forma d’explicar o tractar als alumnes; no està satisfet amb el col·legi, amb la
classe i amb la situació escolar en general.
Respecte a l’aversió a l’aprenentatge:
té un cert desgrat cap a l’estudi i falta de motivació pel saber.
Inadaptació social. Centil. 81 a 95
Significa
el grau d’incapacitat o de problemes que suposen la relació social.
Respecte a la restricció
social: Hi ha un certa presència de
restricció social, és a dir, l’O.V mostra una actitud social que es restringeix
en quantitat (introversió o tendència a aïllar-se o a relacionar-se amb poca
gent) o en qualitat (sentint-se víctima de la hostilitat dels altres).
Respecte a la disnomia: L’O.V manifesta
un comportament social caracteritzat per la despreocupació, adversitat o enfrontament
amb la normativa social. Tendeix a ser inquiet, revoltós, descuidat, brut,
desordenat, negativisme i desobedient.
Insatisfacció familiar. Centil. 81 a 95
L’O.V manifesta alt grau de
insatisfacció en quant al clima de casa i la relació dels pares entre sí.
Insatisfacció germans Centil.
Sense Constatar
L’O.V està bé amb el germà i
no manifesta insatisfacció en relació amb ell, a través de gelosia, baralles, contrarietats
o conflictes interns.
Educació pare. Centil. Sense Constatar
L’estil educador del pare és avaluat
segons el criteri de l’Oscar. La puntuació obtinguda indica el grau en que l’estil
educador del pare és més ideal. Indica rebre per part del pare un estil
educatiu de restricció, amb freqüents conductes paternes que indiquen serietat,
càstig i rebuig. Conjuntament amb una educació excessivament normativa arribant
inclús a ser punitiva per a ell.
Educació mare Centil.
61 a 80
L’estil educador de la mare és avaluat segons el criteri de l’Oscar.
La puntuació obtinguda indica el grau en que l’estil educador de la mare és més ideal. Indica rebre per
part de la mare un estil educatiu apropiada.
Discrepància educativa. Centil. 61 a 80
Presència de desacord en el
seus papers educatius dels pares. Situació educativa familiar que és problemàtica
i que és origen de diferents inadaptacions en el nen.
Pro - imatge. Centil.
Sense Constatar
Sinceritat en les respostes.
Contradiccions. Centil. Sense Constatar
Coherència entre les respostes.
No hi ha presència de contradiccions entre les mateixes.
CONCLUSIONS FINALS:
L’O.V obté
una intel·ligència orientativa global dins la normalitat. Es parla d’intel·ligència
global orientativa ja que s’observa
una diferència estadísticament significativa entre els resultats obtinguts en
ambdues escales que composen el test. Cal dir, que destaca per sobre de la normalitat amb
un nivell superior en la sub-escala d’intel·ligència de matrius. Aquest
resultat, ens pot fer pensar que l’O.V gaudeix d’una intel·ligència alta que
s’està veient afectada degut al seu desajust emocional.
Referent a la
personalitat de l’O.V s’observa que té una personalitat amb puntuacions baixes
en els següents ítems: ascendència, responsabilitat, autoestima, estabilitat
emocional, sociabilitat, cautela originalitat, comprensió i vitalitat.
Pel que a
l’adaptació de l’O.V en els diferents àmbits de la seva vida, els resultats
indiquen que mostra inadaptació general, personal, escolar, social i familiar.
Considerem
que l’O.V és conscient de la seva situació, punt que ens ajuda i ens predisposa
per a poder treballar amb ell. El seu nivell intel·lectual també ens fa pensar
que té moltes possibilitats de remuntar amb una psicoteràpia.
IMPRESSIÓ DIAGNÒSTICA:
Els resultats obtinguts en les proves psicomètriques i psicològiques no
són significatives per cap impressió diagnòstica en aquest moment.
Tot i així, cal indicar que l’O.V té un desajust emocional global en
diferents àrees de la seva vida que cal treballar per tal de que no evolucioni
en una depressió i/o trastorn d’ansietat.
RECOMANACIONS A LA FAMÍLIA:
-
Inici de teràpia psicològica a l’O.V, amb la necessitat
de participació i col·laboració per part de la família en la teràpia. Recomanem
la Teràpia Sistèmica Breu.
-
Tractar
amb estima, proporcionant seguretat. Comunicació empàtica i respectuosa.
-
Substituir
el “ets” per “estàs”. Concretar la conducta i no etiquetar (ex. Quan no endreça l’habitació: l’habitació no
està ordenada... en lloc de: ets un desordenat). Criticar el fet, no al nen.
-
Fer-li
sentir especial i diferent, que estigui orgullós d’ ell mateix. Ressaltar els
seus aspectes positius, millor si són
personals, d’aquesta manera li ajudarem a que es pugui formar un autoconcepte
real i positiu d’ ell mateix. (ex. Què bé has fet aquest treball...).
RECOMANACIONS A L’ESCOLA:
Per tal d’afavorir l’autoestima de l’O.V:
- Tractar amb estima,
proporcionant seguretat. Comunicació empàtica i respectuosa.
- Substituir el “ets” per
“estàs”. Concretar la conducta i no etiquetar (ex. Quan arribes tard…en lloc de: ets un
impuntual). Criticar el fet, no al nen.
- Fer-li sentir especial i diferent,
que estigui orgullós d’ ell mateix. Ressaltar els seus aspectes positius, millor si són personals, d’aquesta manera li
ajudarem a que es pugui formar un autoconcepte real i positiu d’ ell mateix
(ex. Què ve se’t dona...).
- Utilitzem un reforç descriptiu
(ex. ho has fet molt bé/ m’agrada molt el teu dibuix perquè...)
- Valorar el seu esforç en
aconseguir els objectius i no només el resultat. Evitar informar d’una falta de
capacitat davant un fracàs.
- Donar-li responsabilitats i càrrecs
dins de la classe que pugui executar bé. Que tingui un paper important dins de
la classe. Afavorir oportunitats d’èxit davant dels seus companys i reforçar-lo
públicament per a millorar la imatge negativa que pot tenir d’ ell mateix.
També podem reforçar a la tots els companys pel bon comportament de l’alumne.
- Esbrinar els seus interessos i
èxits fora de l’escola en les reunions amb els pares.
- Dedicar un temps especial per
parlar amb ell a soles. Atendre al que ens diu.
- Fomentar la resolució dels problemes
socials de la vida diària, per augmentar la seva autonomia i millorar el seu
autoconcepte: “no necessito als demés per a tot i puc resoldre els meus
problemes jo mateix”.
- Ajudar-lo a acceptar les seves
limitacions, no negar-les. Avaluar-lo d’una manera realista. Ningú no és
perfecte i és normal que algunes activitats/ assignatures se’ns donin pitjor.
-
Evitar
les comparacions (tots som diferents, per sort) així com els comentaris
negatius en veu alta per a evitar l’estigmatització del nen davant la resta de
companys.
-
Fomentar
l’èxit social. És molt important que com a mínim tingui un bon amic. Es pot
recomanar apuntar-lo a una activitat extraescolar en la que sigui bo i li
agradi, pot anar a un esplai, convidar amics/ veïns a casa...
-
Fomentar
habilitats socials (amabilitat, assertivitat, etc.)
-
Educar
en comportaments prosocials. Per exemple: ajudar als altres repercuteix en el
positiu autoconcepte.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada