M.G

DADES PERSONALS:
Nom: M.G
Edat: 8 anys i 4 mesos
Data d'aplicació: gener del 2013
Curs: 3r Primària

MOTIU DE CONSULTA:
En M.G acudeix a Creix, derivat de la seva tutora, per realitzar una avaluació psicològica ja que  sembla presentar dificultats en el rendiment acadèmic, principalment en relació al raonament abstracte. A més sembla que mostra una elevada tensió que agreuja les dificultats.

ANTECEDENTS FAMILIARS:
En M.G és fruit d'una gestació controlada. En l'àrea de l'alimentació destaca la lactància materna fins a l'any d'edat. Actualment menja molta quantitat i es mostra selectiu amb els aliments. En relació a a la son, en M.G presenta dificultats per conciliar el son, s'aixeca amb sensació de no haver descansat. Té por a quedar-se sol a la nit.
Desenvolupament motriu dins la normalitat.
Des de bon prinicipi, en M.G va presentar poca fluïdesa en relació al llenguatge expressiu, presentava també dificultats en l'articulació d'alguns fonemes. 
Arran de les dificultats que presentava en aquesta àrea, es va realitzar un examen neuropsicològic a l'edat de 4a i 5m. En l'informe s'exposa que en M.G presenta un focus paroxístic en àrees temporo-occipitals dretes amb potencials evocats normals. Alhora es descarten també problemes d'ORL, essent l'exploració normal.
Dels resultats d'aquest estudi es recomana treball logopèdic. Des de llavors en M.G es atès per una logopeda que el visita a domicili i amb qui treballa consciència fonològica, articulació, llenguatge expressiu, etc.
A nivell familiar destaquen rivalitat amb el germà gran de 12a.
En relació a la seva escolarització en M.G inicia la guarderia als 2a sense dificultats d'adaptació, igual que a P3. Les mestres però adverteixen que el nen es troba en tensió i eviten rectificar-lo o exigir-li en excés.
Als primers cursos de primària no s'observen problemes de compresnió lectora sinó més aviat de llenguatge expressiu. També mostrava dificultats en l'aprenentatge de la lateralitat i simetria dreta-esquerra. La seva lectura era i és poc fluïda.
En cap moment ha mostrat en l'àmbit acadèmic dificultats de comportament però a casa és definit com un nen amb molt caràcter que presenta explosions del mateix com a resultat de contenir-se a l'escola, segons creuen els pares.
En M.G no mostra dificultats en relació amb els iguals, però no manté amics de referència. 

TESTS APLICATS:
WISC-IV. Escala d’Intel·ligència General de Weschler-IV
FIGURA DE REY. Test de còpia d’una figura complexa
CARAS. Test de Percepció de diferències
PROESC. Evaluació dels Processos Escriptors.
TAMAI. Test Autoevaluativo Multifactorial de Adaptación infantil.
HTP-P. Test Proyectivo de Casa-Árbol-Persona.
T. FAMILIA. Test Proyectivo de la Família


ACTITUD EN EL MOMENT DE L'EXPLORACIÓ:
L’actitud del M.G va ser correcta i col·laboradora durant tota l’exploració. Tot i que es mostra tens i insegur. Caldria mencionar però un canvi d'actitud  en les últimes sessions on ja se sent més confiat. Aleshores apareixen respostes impulsives a les tasques proposades.

WISC- IV
Escala d’Intel·ligència de Weschler per a Nens - IV



COMPRENSIÓ VERBAL
INFORMACIÓ (I) PE. 14

COMPRENSIÓ (C) PE.  15
Judici pràctic; Comprensió i adaptació a situacions socials; Comportament social acceptable i eficaç.

SEMBLANCES (S) PE.  13
Comprensió; Relacions conceptuals; Pensament abstracte i associatiu.

VOCABULARI  (V) PE.  17
Riquesa i tipus de llenguatge; Comprensió i fluides verbal

RAZONAMIENTO PERCEPTIVO
CUBS (CC) PE.  9
Percepció visual; Relacions espacials; Coordinació visió - motora.

CONCEPTES (Co) PE.  12
Raonament abstracte i formació de categories

MATRIUS (M) PE.  7
Intel·ligència fluïda. Factor general d’ intel·ligència.

FIGURES INCMOPLETES (FI) PE. 15
Memòria i agudesa visual.

MEMORIA DE TREBALL
DÍGITS (D) PE. 7
Memòria auditiva a curt plaç; atenció; concentració

LLETRES I NÚMEROS (LN) PE.  15
Maneig d’informació mental; atenció; memòria auditiva a curt plaç

ARITMÈTICA (A) PE. 11
Concentració; Raonament i càlcul numèric; maneig automàtic de símbols.

VELOCIDAD DE PROCESAMIENTO
CLAUS DE NÚMEROS (Cl) PE. 11
Memòria visual immediata; Previsió associativa; Velocitat motora.

BÚSQUEDA DE SÍMBOLS (BS) PE.  19
Velocitat de processament; memòria visual a curt plaç; discriminació visual; concentració

COMPRENSIÓN VERBAL                                     CV  128
RAZONAMIENTO PERCEPTIVO                            RP  95
MEMORIA DE TRABAJO                                       MT  105
VELOCIDAD DE PROCESAMIENTO                      VR  127  
CI TOTAL                                                             CIT  119   

Per a major enteniment dels resultats s’ indica que les puntuacions en 8 i 12 es troben dins de la mitja esperada per a la edat del pacient, sent 8 un nivell mig - baix i 12 un nivell mig - alt (la mitja escalar seria 10).  Les puntuacions per sota de 8 equivalen a nivells baixos de la capacitat analitzada, y, per sobre de 12 a nivells alts.

Conclusions de la Proba:
En M.G ha obtingut un nivell intel·lectual que es situa en un grup mig-alt en relació a la seva edat, correponent a un QI de 119.

L’anàlisi de les subprobes ens aporta lo següent:
Nivell normal referent a les capacitats conceptuals d’anàlisi i síntesis, de representació mental i d’abstracció, així com en estructuració espacial, lateralització i capacitat d’orientació. (Cubs)
Nivell normal-alt  en capacitat de conceptualització, de generalització i de pensament abstracte. L’èxit en aquesta subproba elimina la sospita de deficiència mental i permet fer la hipòtesis de pseudodeficiència. (Semblances)
Nivell baix en la capacitat de seguiment d’una seqüència, de memòria auditiva immediata, atenció i concentració. (Dígits)
- Nivell normal-alt en capacitat de raonament abstracte i la formació de categories (Conceptes)
Nivell normal  en capacitat amnèsica, en atenció, concentració i en aprenentatge. (Claus)
Nivell alt en la capacitat d’adquirir coneixements i d’extensió general dels mateixos, així com facilitat de verbalització. (Vocabulari)
- Nivell alt en aptituds com formació de seqüències, maneig d’informació mentalment, atenció, memòria auditiva a curt plaç, imaginació visió - espacial i velocitat de processament. (Lletres i números).
- Nivell baix en la capacitat intel·lectual fluïda. Mesura el factor general d’ intel·ligència sense tenir en conte la influència verbal i cultural (Matrius)
- Nivell alt  en la capacitat de comprensió i adaptació a situacions socials, d’integració de l’educació dels pares i de les normes socials, així com dels valors de grup. (Comprensió)
- Nivell molt alt  en velocitat de processament, memòria visual a curt plaç, coordinació visió - motora, flexibilitat cognitiva, discriminació visual i concentració (Buscar símbols)
- Nivell normal-alt corresponent a les adquisicions i aprenentatges escolars i acadèmics. (Figures Incompletes)
- Nivell normal en la capacitat de representació mental de situacions concretes i d'operacions més o menys complexes, atenció i concentració. (Aritmètica).


FIGURA DE REY-A
Test de Còpia d’ Una Figura Complexa


Estudia la capacitat perceptiva del pacient i el grau i fidelitat de la seva memòria visual.
Còpia
Suma de punts.                    Centil  60
Tipus de còpia IV                  Centil  50
Referida a la jusxtaposició de detalls sense traç-base, acabant en un conjunt més o menys coherent i reconeixible.
Memòria
Suma de punt                      Centil  30
Tipus de Memòria V             Centil 10
Referida a l'execució d'un fons de línies més o menys confuses on es destaquen certs detalls clarament reconeixibles.

Conclusions de la Proba:
Els resultats obtinguts pel M.G ens indiquen que encara que el procés de còpia ha estat normal, la reproducció és clarament insuficient. En aquest cas, la pobresa de la reproducció en memòria manifesta la dificultat del record visual. Es constaten així les dificultats en el procés d'ordenació de les dades i la integració de les mateixes en la memòria.
El procés de còpia ha estat poc precís, amb oblits, s'entreveu una tendència a no cuidar els detalls i certa turpitud gràfica encara que l'elaboració perceptiva global està prou desenvolupada.
En la fase de memòria, en M.G, ha procedit ràpidament, emprant un temps inferior a l'esperat per la seva edat, donant per finalitzat el conjunt poc reconeixible i girant el paper de treball per orientar-se en la figura.

CARAS
Test De Percepció De Diferències

Avaluació de la aptitud per percebre, ràpida i correctament, semblances i diferències i patrons estimulants parcialment ordenats.


Encerts
Errors
Omissions
TOTAL
21
1
4

Puntuació Directa:  21                                Centil:  40

Conclusions de la Proba:
Els resultats obtinguts en el test indiquen la presència de dificultats per percebre ràpida i correctament semblances i diferències en patrons parcialment ordenats. En M.G obté una puntuació per sota del normal, presentant dificultats per a sostenir l'atenció i la concentració en el temps.

PROESC 
(Avaluació dels Processos Escriptors)

Bateria d’avaluació dels processos escriptors en alumnes de tercer cicle d’educació primària i educació secundària obligatòria (ESO).

Dictat de Síl·labes                           No s'ha realitzat                
Dictat de paraules                          Ortografia arbitrària  7                         
                                                       Ortografia reglada    9                                     
Dictat de pseudoparaules              Total                       7             
                                                       Regles ortogràfiques 8                               
Dictat de frases                              Accents                   1
                                                      Majúscules               6          
                                                      Signes de puntuació   5             
          
DICTAT DE PARAULES
En M.G obté puntuacions equivalents d'un procés alterat en el dictat de paraules basades en l'ortografia arbitrària i centrades principalment en canvis consonàntics (/y/ per /ll/; /g/ per /j/ i /b/ per /v/) i omissió o adició de la lletra muda (/h/). També en l'ortografia reglada, en Mikel obté nivells baixos.
DICTAT DE PSEUDOPALABRAS
Es comú en las persones amb dificultats de descodificació i en el processament lingüístic, mostrar dificultades significatives en el discerniment de pseudoparaules. Apareixen indicadors d’alteracions en la discriminació auditiva.
DICTAT DE FRASES
En el dictat de frases dificultats amb un nivell molt baix en signes de puntuació (punts, comes, exclamació, interrogació, dos punts). És poc capaç d’integrar signes de puntuació en el text d’avaluació.  Apareixen dificultats en la integració de majúscules (nivell mig) i d’accents (nivell baix).
ESCRIPTURA DE CONTE I REDACCIÓ
En M.G mostra nivells baixos en quant a estructura de textos, amb pobre ús de signes de puntuaciói dificultats en la planificació de textos expositius.


TAMAI
Test Autoavaloratiu Multifactorial d’Adaptació Infantil



Autoavaluació de la inadaptació personal, social, escolar, familiar i actituds educadores dels pares.

Inadaptació personal en relació a la cognipunició que indica una valoració desajustada de sí mateix que el condueix a carregar sobre ell la tensió viscuda. D'una forma molt directa, a través de la intrapunició, propi de la tendència a la timidesa, culpabilitat, escrúpols i obsessions i també a través d'estats depressius i de les relacions de somatització.
En l'àmbit escolar també s'hi troba desajust i inadaptació presentant tendència a l'aversió per l'aprenentatge, desagradibilitat cap a l'estudi i manca de motivació per saber. No mostra dificultats conductuals a l'aula ni aversió envers els professors.
A nivell social, s'obté tendència a la restricció en termes de mostrar una actitud social que restringeix en quantitat (presència d'introversió o tendència a l'aïllament o a relacionar-se amb poca gent) i en qualitat referida als sentiments d'hostilitat sentint-se víctima de l'actitud hostil dels altres.

Cal destacar que en M.G es queixa que hi ha tres companys de l'aula que es fiquen amb ella a nivell verbal perquè no parla bé.


A nivell familiar, manifesta insatisfacció en relació al germà gran, a través de gelosia, baralles i contrarietats i conflictes interns. Manifesta una visió subjectiva en relació a l'estiu educatiu del pare com a restrictiva i de la mare com a permissiva i de sobreprotecció objectivant-se una coherència en la parella en relació a les pautes educatives i vivència del nen en termes del bo i el dolent en els seus pares.


CONCLUSIONS FINALS:


En M.G presenta un QI normal per la seva edat. Tot i que destaca per trobar-se en un punt tocant el límit normal-alt.

Presenta un nivell mig en relació al Raonament perceptiu i la memòria de treball. Mostra les puntuacions més baixes en relació a la capacitat atencional, concentració i manteniment de la mateixa.
Es troben dificultats relacionades amb el traç i l'establiment de les relacions i integració de la informació evidenciant-se dificultats pel record de la mateixa en relació a la exactitud i riquesa de detalls.
En M-G presenta dificultats a nivell d'ortografia arbitrària, amb presència d'errors d'omissió i substitucions de lletres o grups. En l'escriptura de pseudoparaules s'obtenen dificultats per a la discriminació auditiva i en el text s'observen dificultats per la integració d'accents, majúscules o normes de puntuació.
S'obtenen també dificultats en la planificació de textos.

Referent a l'estat d'ànim, s'obté una baixa autoestima acompanyada de mecanismes de defensa de negació així com una elevada ansietat, aquesta última accentuada per una tendència a la impulsivitat com a comorbilitat.


S'han donat recomanacions a la família i a l'escola. S'ha fet una entrevista amb la tutora a nivell telefònic.

El neuròleg que el porta, al rebre els resultats va receptar-li medicació.

Actualment s'han observat millores a l'hora de presentar els treballs, la lletra més pulida. Expressa fets dels passat i està molt més atent a l'aula.

La logopeda que el duia el segueix atenent sota la supervisió del centre Creix.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada