J.H


DADES PERSONALS:
Nom: J.H
Edat: 7a9m
Curs: 2n Primària
Data d'aplicació: 02.10.12

MOTIU DE CONSULTA
El J.H és valorat a CREIX, a petició dels pares, per explorar els problemes de rendiment que es veuen afectats per l’atenció.

ANTECEDENTS PERSONALS
Pares separats. Desenvolupament psicomotor normal. Va anar al logopeda per treballar els sons de la “m” i la “b”. Actualment el seu llenguatge no és desordenat però no és fluid, i la comprensió verbal li costa. Durant les nits s’acostuma a despertar degut a un problema de bruxisme (fregament de les dents durant la nit).

ANTECEDENTS FAMILIARS
La mare i el pare han patit lleugers episodis d’ansietat i estrès.

PROVES  APLICADES
Dibuix THP + dibuix família
WISC-IV. Escala d’Intel·ligència General de Weschler-IV
CARAS. Test de Percepció de diferències
FIGURA DE REY. Test de còpia d’una figura complexa
Eficiència lectora: La mediació pel seu desenvolupament


THP



Estudi del dibuix de la casa. S'exposen les informacions més rellevants, de forma breu.
Utilitza molts colors: subjecte molt emocional.
Més de 3/4 parts pintades: carència de control de l'expressió emocional.
Dibuix molt gran: sentiments de frustració, irritabuilitat.
Vora inferior: depressió, tendència a comportar-se de manera concreta i poc imaginativa.
Ombrejat amb força: ansietat i conflicte.
Pel que fa als detalls essencials:
- Porta: bona connexió amb l'exterior. Personalitat extrovertida.
- Finestres tancades: sobreprotecció.
- Sostre igual que les parets: fortalesa del "jo".
Pel que fa als detalls no essencials:
- Material del sostre: facilitat per intreactuar amb l'ambient.
Pel que fa als detalls irrellevants:
- Arbre: vivència de sentiments de rebuig per part dels pares i necessitat d'afecte per part d'aquests.

Estudi del dibuix de l'arbreS'exp osen les informacions més rellevants, de forma breu.
Pel que fa als detalls essencials:
- Tronc: 
Forat: Carència afectiva de certa importància (separació del matrimoni).
Línies rectes: rigidesa i autocontrol.
Tronc alt: extroversió i ambició.
Tronc ample: Seguretat en ell mateix i autocontrol.
Absència de branques i elements no essencials.
Pel que fa als elements irrellevants, podem trobar: sol, lluna, caseta (porta tancada amb candau).
Omissió de línia base.
Utilitza els mateixos colors que s'observen en el pla real.


WISC- IV
Escala d’Intel·ligència de Weschler per a Nens - IV



COMPRENSIÓ VERBAL
COMPRENSIÓ (C)                                        PE.  2
Judici pràctic; Comprensió i adaptació a situacions socials; Comportament social acceptable i eficaç.

SEMBLANCES (S)                                       PE. 12
Comprensió; Relacions conceptuals; Pensament abstracte i associatiu.

VOCABULARI  (V)                                         PE.  7
Riquesa i tipus de llenguatge; Comprensió i fluides verbal

RAONAMENT PERCEPTIU
CUBS (CC)                                                   PE.  11
Percepció visual; Relacions espacials; Coordinació visió - motora.

CONCEPTES (Co)                                       PE.  3
Raonament abstracte i formació de categories

MATRIUS (M)                                                 PE.  10
Intel·ligència fluïda. Factor general d’ intel·ligència.

MEMÒRIA DE TREBALL
DÍGITS (D)                                                     PE.  10
Memòria auditiva a curt termini; atenció; concentració

LLETRES I NÚMEROS  (LN)                       PE.  5
Maneig d’informació mental; atenció; memòria auditiva a curt termini

VELOCITAT DE PROCESAMENT
CLAUS DE NÚMEROS (Cl)                         PE. 8
Memòria visual immediata; Previsió associativa; Velocitat motora.

BÚSQUEDA DE SÍMBOLS (BS)                 PE.  10
Velocitat de processament; memòria visual a curt termini; discriminació visual; concentració

COMPRENSIÓ VERBAL                                        CV  83
RAONAMENT PERCEPTIU                                   RP  87
MEMÒRIA DE TREBALL                                        MT  85
VELOCITAT DE PROCESAMENT                        VP  97 
CI TOTAL                                                                  CIT  82   
 Per a major enteniment dels resultats s’ indica que les puntuacions en 8 i 12 es troben dins de la mitja esperada per a la edat del J.H, sent 8 un nivell mig - baix i 12 un nivell mig - alt (la mitja escalar seria 10).  Les puntuacions per sota de 8 equivalen a nivells baixos de la capacitat analitzada, y, per sobre de 12 a nivells alts.


Conclusions de la Prova:
Obté un nivell intel·lectual dins de la mitja - baix en funció de la seva edat, corresponent a un CI de 82, en el interval mig de l’escala (80-89).
En l’àrea de comprensió verbal, obté una mitja de 83 equivalent a un nivell mig - baix. Mostra avantatge en semblances. Mostra desavantatge en comprensió i vocabulari.
En l’àrea de raonament perceptiu, obté una mitja de 87 equivalent a un nivell mig - baix. Mostra avantatge en cubs i matrius. Mostra desavantatge en conceptes.
La memòria de treball és un component essencial del raonament fluït (pensament abstracte) i d’altres processos cognitius de nivell superior, a més d’estar relacionada amb l’aprenentatge i el rendiment. Obté una mitja de 85 equivalent a un nivell mig - baix. Mostra avantatge en dígits. Mostra desavantatge en lletres i números.
Per altra banda la velocitat de processament és sensible a diversos problemes neurològics com l’epilèpsia, el dèficit d’atenció con/sin hiperactivitat i els danys cerebrals traumàtics. Obté una mitja de 97 equivalent a un nivell mig. Mostra avantatge en buscar símbols. Mostra desavantatge en claus.

L’anàlisi de les subproves ens aporta el següent:
Nivell mig en les capacitats conceptuals d’anàlisi i síntesis, de representació mental i d’abstracció, així com en estructuració espacial, lateralització i capacitat d’orientació. (Cubs)
Nivell mig - alt  en capacitat de conceptualització, de generalització i de pensament abstracte. L’èxit en aquesta subprova elimina la sospita de deficiència mental i permet fer la hipòtesis de pseudodeficiència. (Semblances)
Nivell mig en la capacitat de seguiment d’una seqüència, de memòria auditiva immediata, atenció i concentració. (Dígits)
Nivell baix en capacitat de raonament abstracte i la formació de categories (Conceptes)
Nivell mig - baix  en capacitat amnèsica, en atenció, concentració i en aprenentatge. (Claus)
Nivell baix  en la capacitat d’adquirir coneixements i d’extensió general dels mateixos, així com facilitat de verbalització. (Vocabulari)
Nivell baix en aptituds com formació de seqüències, maneig d’informació mentalment, atenció, memòria auditiva a curt termini, imaginació visió - espacial i velocitat de processament. (Lletres i números).
Nivell mig en la capacitat intel·lectual fluïda. Mesura el factor general de intel·ligència sense tenir en comte la influència verbal i cultural (Matrius).
Nivell baix  en la capacitat de comprensió i adaptació a situacions socials, d’integració de l’educació dels pares i de les normes socials, així com dels valors de grup. (Comprensió)
Nivell mig  en velocitat de processament, memòria visual a curt plaç, coordinació visió - motora, flexibilitat cognitiva, discriminació visual i concentració (Buscar símbols).


CARAS
Test De Percepció De Diferències


Avaluació de la aptitud per percebre, ràpida i correctament, semblances i diferències i patrons estimulants parcialment ordenats.


Encerts
Errors
Omissions
1r minut
12
1
0
2n minut
4
0
0
3r minut
4
1
0
TOTAL
20
2
0
Puntuació Directe: 20                                 Centil: 50

Conclusions de la Prova:
Els resultats obtinguts en el test indiquen la presència de dificultats per a percebre ràpida i correctament semblances i diferències i patrons estimulants parcialment ordenats. s' aprecia una corba descendent a durant el desenvolupament de la prova que pot estar indicant dificultats a nivell de concentració.


FIGURA DE REY-A
Test de Còpia d’ Una Figura Complexa


Estudia la capacitat perceptiva del pacient i el grau i fidelitat de la seva memòria visual.
Còpia
Suma de punts.                    Centil  50
Temps en minuts                 Centil 99
Tipus de còpia IV                 Centil 50   

Memòria
Suma de punts                     Centil   90
Tipus de Memòria IV           Centil  50
Conclusions de la Prova:
Els valores obtinguts pel J.H indiquen  que la maduresa i bon funcionament de la percepció visual, de la coordinació motriu i de la integració de les dues esta dins de la normalitat. La còpia és precisa i s’executa en un temps curt, amb un traç general ferm. La reproducció de memòria és adequada el que és indicatiu d’un bon record visual.

CONNERS
Qüestionari de Valoració de la Hiperactivitat


Escala que permet valorar en funció dels criteris diagnòstics del DSM-IV, els tres factores fonamentals en funció dels subtipus: inatenció, hiperactivitat e impulsivitat en el seu entorn.

Pares:            Conducta problemàtica:           No significatiu            
                        Problemes d’aprenentatge:    Significatiu                 
                        Psicosomàtic:                           Significatiu                 
                        Impulsivitat – Hiperactivitat:     No significatiu            
                        Ansietat:                                     Significatiu                 
                        Hiperactivitat:                             Significatiu                 


SNAP-IV
Escala de valoració per a pares i mestres


Escala que permet valorar en funció dels criteris diagnòstics del DSM-IV, els tres factores fonamentals en funció dels subtipus: hiperactivitat e impulsivitat en el seu entorn.

Pares:             TDAH – subtipus desatent:               Significatiu                   
                        TDAH – subtipus hiperactiu:              No significatiu             
                        TOD:                                                     No significatiu             
                        TDAH - combinat:                               No Significatiu                        


EFICIÈNCIA LECTORA
La mediació pel seu desenvolupament



Velocitat de text
Paraules per minut:                            41 ppm.                        13 Centil.

Comprensió lectora
Índex de comprensió:                         57,14 %

Eficiència lectora
Eficiència lectora:                               23,43 %

Conclusions de la Prova:
El baix resultat obtingut en la velocitat lectora i el resultat mig en la comprensió lectora donen una eficiència lectora de 23,43%, és a dir, mostra una eficiència lectora per sota de la normalitat.

CONCLUSIONS
El J.H obté una intel·ligència global mitja-baixa. Cal dir, que totes les subescales on apareix la necessitat de fer ús del llenguatge o de les lletres s’han vist afectades, resultant en un nivell mig-baix. Les altres subescales, on no cal fer ús del llenguatge i de les lletres es troben en un nivell mig.
El J.H dóna indicis de possible dèficit d’atenció en les proves de Caras, de Conners i SNAP-IV. Tot i així, la prova de figura de REY s’oposa aquesta possibilitat.
La comprensió lectora, velocitat lectora i eficiència lectora dóna indicis de que podria existir un trastorn de la lecto-escriptura.

IMPRESSIÓ DIAGNÒSTICA
Els resultats obtinguts en les proves psicomètriques no són significatives per cap impressió diagnòstica.
Cal dir que existeixen indicis de possible trastorn de la lecto-escriptura i trastorn per dèficit d’atenció de subtipus desatent. Tot i existir aquest indicis, cal tenir en compte que el J.H té 7 anys i 9 mesos i seria pertinent abans d’elaborar aquests diagnòstics realitzar reeducacions per treballar aquests punts fluixos durant un any. Un any després de les reeducacions, caldrà fer una revaloració de les possibles hipòtesis. 

TRACTAMENT RECOMANAT
Reeducacions per treballar tot l’àmbit de la lecto-escriptura, tècniques d’estudi, organització i planificació.
Adaptacions metodològiques a l’aula.
Revaloració després d’un any.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada