B.M


DADES PERSONALS:
Nom: B.M
Edat: 10 anys 2 mesos
Curs: 4rt primària
Data d'aplicació: 13.12.12

MOTIU DE CONSULTA
La B.M és valorada al centre, a petició de la mare, per avaluar una possible Dislèxia i/o altres trastorns d’aprenentatge que puguin estar afectant al seu rendiment acadèmic, així com un assessorament i/o recomanacions a l’escola i als seus respectius formadors.

Refereixen que el seu rendiment sempre ha estat per sota de la seva dedicació als estudis. La B.M mostra dificultats en la memòria de treball, dificultats de concentració, lentitud d’execució i dificultats en la planificació i organització de feinesÉs impulsiva en donar la resposta. A nivell lector argumenta dificultats comprensives i un nivell ortogràfic baix.

La B.M ha realitzat reeducacions en un altre centre durant els mesos de Febrer i Març del 2012, on se li van administrar unes proves: DN-Cas, el WISC-IV, la figura de Rey i les proves psicopedagògiques de Ramon Canals.

ANTECEDENTS PERSONALS

Adquisició normal del llenguatge, però amb dificultats de petita en l’articulació de la l / ll / g. S’explica que compren correctament i que és una nena que parla molt, i que confon algunes lletres al llegir. La llengua maternaés el castellà

Filla de mare soltera, sense antecedents familiars d’interès.

TEST APLICATS

CARAS. Test de Percepció de diferències
D-2. Test d’Atenció
CONNERS. Escala d’avaluació de la hiperactivitat i el dèficit atencional
SNAP – IV. Escala de valoració per a pares i mestres
PROESC. Avaluació de los Processos Escriptors
STAI. Qüestionari d’Ansietat - Tret i Ansietat - Estat

ACTITUD EN EL MOMENT D'EXPLORACIÓ

L’actitud de la B.M va ser correcta i col·laboradora durant tota l’exploració. Durant les proves es mostra motivada, impulsiva i comunicativa. En l’anàlisi del seu propi perfil, trobem com a punts forts personals la seva alegria i extraversió.

-    Mirar de destacar els aspectes positius en el seu treball. 
- Recordar que requereix més temps que els altres per acabar les seves tasques.
- Permetre-li abordar un tema de maneres alternatives (vídeos, pel·lícules, powerpoint…)


Conclusions CARAS:
Els resultats obtinguts en el test indiquen la presència de dificultats per a percebre ràpida i correctament semblancesi diferències i patrons estimulants parcialment ordenats. Seria necessari una valoració més llarga en el temps per a poder valorar més clarament el processos atencionals. Apreciem uns efectivitat descendent al llarg del desenvolupament de la prova que pot estar indicant dificultats a nivell de concentració.

Conclusions D-2 (Test d’ Atenció)
TR: Número total d’elements processats o intentats en tot el test. Obté un nivell baix en velocitat de processament, i de quantitat de treball realitzat.
TA: És el número total d’encerts. Obté un nivell mig en quant a la quantitat de treball que realitza.
CON: Indica el nivell de concentració que té el subjecte durant l’execució de la proba. Obté un nivell baix en lo referent a la concentració.
VAR: Aquesta puntuació de variació és la diferència entre la major i menor productivitat. Els resultats són baixos (tenint en conte que en aquest cas una puntuació alta seria indicatiu de baix motivació) per lo que se constata que mostrava interès per executar la feina adequadament.

Conclusions CONNERS (Qüestionari de Valoració de la Hiperactivitat)
Escala que permet valorar en funció dels criteris diagnòstics del DSM-IV, els tres factores fundamentals en funció dels subtipus: inatenció, hiperactivitat e impulsivitat en el seu entorn.
Pares:   Conducta problemàtica:              No significatiu                  
                Problemes d’aprenentatge:      Significatiu                        
                Psicosomàtic:                            Significatiu                        
                Impulsivitat – Hiperactivitat:      No significatiu                  
                Ansietat:                                      No significatiu                  
                Hiperactivitat:                             Significatiu                        

Conclusions SNAP-IV (Escala de valoració per a pares i metres)
Escala que permet valorar en funció dels criteris diagnòstics del DSM-IV, els tres factores fundamentals en funció dels subtipus: hiperactivitat e impulsivitat en el seu entorn.

Pares:               TDAH – subtipus desatent:            Significatiu                        
                           TDAH – subtipus hiperactiu:         Significatiu                        
                           TOD:                                                 Significatiu                        
                            Índex Conners:                               Significatiu                        

Conclusions STAIC (Qüestionari d’Ansietat - Treti Ansietat -Estat)
No passa por un estat d’ansietat en el moment de la realització del test, encara que presenta aquest tret marcat en la seva personalitat.

Conclusions PROESC (Avaluació dels Processos Escriptors)
Bateria d’avaluació dels processos escriptors en alumnes de tercer cicle d’educació primària i educació secundària obligatòria (ESO).
Dictat de Síl·labes                                                                                      Dificultats significatives                
Dictat de paraules                          Ortografia arbitrària                         Nivell molt baix               
                                                            Ortografia reglada                            Dificultats significatives                
Dictat de pseudoparaules           Total                                                    Dificultats significatives                
                                                            Regles ortogràfiques                        Nivell molt baix               
Dictat de frases                              Accents                                              Nivell baix
                                                            Majúscules                                        Nivell mig           
                                                            Signes de puntuació                        Nivell molt baix               
Escriptura d’un conte                                                                               Nivell baix
Escriptura d’una redacció                                                                       Nivell baix          
Total de Bateria                                                                                     Dificultats Significatives   
          
DICTAT DE SÍL.LABES
B.M mostra alteració en quant a la descodificació de les diferents estructures sil·làbiques, principalment  complexes  CCV, CVC, VCV, obtenint nivells clarament per sota de la mitja en funció dels nens del seu curs.
DICTAT DE PARAULES
B.M obté puntuacions equivalents d’un procés alterat en el dictat de paraules basades en ortografia arbitrària, centrades principalment en ortografia reglada en canvis consonàntics (/y/ per /ll/; /g/ per /j/ i /b/ por /v/), i omissió o adició de lletra muda (/h/), a pesar de no puntuar com procés alterat, obté nivells molt baixos.
DICTAT DE PSEUDOPALABRAS
Es comú en las persones amb dificultats de descodificació i en el processament lingüístic, mostrar dificultades significatives en el discerniment de pseudoparaules. Apareixen indicadors d’alteracions en la discriminació auditiva.
DICTAT DE FRASES
En el dictat de frases dificultats amb un nivell molt baix en signes de puntuació (punts, comes, exclamació, interrogació, dos punts). És poc capaç d’integrar signes de puntuació en el text d’avaluació.  No apareixen dificultats en la integració de majúscules (nivell mig) i d’accents (nivell baix).
ESCRIPTURA DE CONTE I REDACCIÓ
B.M mostra nivells baixos en quant a estructura de textos, amb pobre ús de signes de puntuaciói dificultats en la planificació de textos expositius.

CONCLUSIONS FINALS

Els resultats de la valoració aporten les següents conclusions:

La B.M compleix amb tots els indicadors d’alt risc de la dislèxia, tals com:


- Es dóna una diferència significativa entre el treball oral i l’escrit.
- S’observa discrepància entre la comprensió lectora i la comprensió oral.
- Comet errors d’ortografia: malgrat que en coneix les normes, no les aplica.
- Té dificultats en l’adquisició de llengües estrangeres.
- Els apunts que pren solen ser breus, simples i amb poc contingut.
- S’evidencia una insatisfacció acadèmica: les notes no estan a l’alçada de les seves capacitats

Les proves mostren que compleix amb els indicadors de Trastorn per dèficit d’atenció amb hiperactivitat, de tipus combinat. Mostrant una alta desatenció, impulsivitat e hiperactivitat.

Per altra banda, el TDAH i la dislèxia li poden haver afectat en l’estat d’ànim i mostra ansietat com a tret de la personalitat. 

A la B.M li cal un Pla Individualitzat metodològic per tal que pugui avançar en els seus aprenentatges. 

IMPRESSIÓ DIAGNÒSTICA
Els resultats obtinguts en les proves psicomètriques i psicològiques són compatibles amb:

- Dislèxia.
- Trastorn per dèficit d’atenció amb hiperactivitat, de tipus combinat.

TRACTAMENT RECOMANAT

- Reeducacions per treballar tot l’àmbit de la lecto-escriptura, tècniques d’estudi, organització i planificació.
 Adaptacions metodològiques a l’aula.
- Control psiquiàtric.
Assessoramenta la mare de pautes de conducta per a l’educació de la seva filla.
- Control evolutiu trimestralment. 


Us exposo algunes recomanacions, d'entre tantes.

A L’ESCOLA:

Recomanacions per orientar els aprenentatges generals.

- A l’aula, individualitzar –en la mesura que sigui possible- l’activitat que ha de fer si les tasques que s’estan fent requereixen llegir i escriure.
- Donar-li  instruccions verbals sempre que es pugui.
- Facilitar documents digitalitzats.
- Donar-li més temps d’execució, sobretot en els exàmens.
- Permetre l’ús de l’ordinador, sempre que sigui possible i del corrector ortogràfic.
Repetir-li la informació nova més d’una vegada, a causa del seu problema de distracció, memòria a curt termini i, de vegades, escassa capacitat d’atenció. 
Supervisar les anotacions de la nena a l’agenda. El professor directament o assignar-li un “company guia” que li permeti mirar la seva agenda si ell no la té al dia.
- Fer servir les TIC perquè pugui accedir a las dates de les proves d’avaluació i d’entrega de treballs. És important no acumular exàmens en pocs dies.

 Recomanacions davant les activitats de lectura.

- Evitar la lectura pública oral (a no ser que l’hagi preparada i vulgui fer-ho).
- Acompanyar d’explicacions orals i gràfiques la informació escrita.
- Restringir la quantitat d’escrit a llegir.
- Donar més temps de preparació per a les lectures que es considerin necessàries.
- Comprovar que el material que se li ofereix per llegir és apropiat per al seu nivell lector.
- Entendre que es distraurà amb més facilitat que els altres, ja que la lectura li comporta un sobreesforç. 

Recomanacions davant les activitats d’escriptura.

- Evitar proposar i realitzar activitats d’escoltar i escriure alhora.
- En el cas de la llengua anglesa intentar fer tot el possible de forma oral.
- Evitar fer copiar de la pissarra. En cas que s’hagi de respondre preguntes permetre-li escriure directament la resposta. Sempre que sigui possible, i donar-li una fotocòpia, si pot ser. 
- Restringir la quantitat d’escrit a copiar, a reescriure o a escriure.
- Donar més temps d’execució d’escriptura.
- Permetre-li acompanyar d’explicacions orals i gràfiques la informació escrita que presenti.
- Permetre-li acabar, complementar textos o omplir buits en textos donats enlloc de fer-li escriure tota una explicació.
- Quan s’ha de corregir el seu text, cal que el professor no es contamini de la ortografia dolenta i poder decidir si els continguts són correctes independentment de la forma.
- Seleccionar què se li considera incorrecte i què se li corregeix de l’ortografia (haurà d’estar relacionat amb allò que ha treballat de manera més intensiva, si no, no se li poden tenir en compte les faltes d’ortografia).
- Permetre l’ús d’ordinador i del corrector ortogràfic.

Recomanacions davant els exàmens.

- Comprovar sempre que ha entès el material escrit rebut. 
- Valorar els treballs i exàmens pel seu contingut, no pels errors d’escriptura ni la forma. 
- Fer-li exercicis de tipus: complementar textos o omplir buits en textos donats enlloc de fer-li escriure tota una explicació. Intentar no posar preguntes molt llargues en un examen, evitar preguntes obertes on és necessari organitzar les idees i expressar-les ordenadament per escrit. És millor utilitzar preguntes concretes.
Permetre-li, si li és útil, fer servir la taula de multiplicar, la calculadora i els enregistraments. 
- Afavorir que durant l’examen pugui preguntar si té algun dubte.
- Evitar exàmens de resposta múltiple.

Recomanacions en referència als deures escolars.
- Buscar alternatives al treball escrit, per exemple poder presentar treballs fets a ordinador.
- Posar-li menys deures de lectura i escriptura. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada